الیاف پلی استر دلیجان در سال 1998 باعث جنگ بین المللی شد

الیاف پلی استر دلیجان در سال 1928 پلی استر توسط شرکت بین المللی جنرال الکتریک در بریتانیا به ثبت رسید.پروژه Carothers توسط دانشمندان بریتانیایی Whinfield و Dickson احیا شد، که پلی اتیلن ترفتالات (PET) یا PETE را در سال 1941 به ثبت رساندند.

پلی اتیلن ترفتالات اساس الیاف مصنوعی مانند Dacron، Terylene و پلی استر را تشکیل می دهد. در سال 1946، duPont تمام حقوق قانونی را از Imperial Chemical Industries (ICI) خریداری کرد.

تخریب زیستی و نگرانی های زیست محیطی

مقاله اصلی: تجزیه زیستی

خانه های Futuro از پلاستیک پلی استر تقویت شده با فایبر گلاس ساخته شده بودند. پلی استر-پلی اورتان و پلی (متیل متاکریلات). یکی از خانه‌ها توسط سیانوباکتری‌ها و آرکیا در حال تخریب بود.

پیوند متقابل

پلی استرهای غیر اشباع پلیمرهای گرما سخت هستند. آنها عموماً کوپلیمرهایی هستند که از پلیمریزاسیون یک یا چند دیول با اسیدهای دی کربوکسیلیک اشباع و غیر اشباع (مالئیک اسید، اسید فوماریک و غیره) یا انیدریدهای آنها تهیه می شوند.

الیاف

پیوند دوگانه پلی استرهای غیر اشباع با یک مونومر وینیل، معمولاً استایرن، واکنش می دهد و در نتیجه ساختاری سه بعدی به هم متصل می شود. این ساختار به عنوان یک ترموست عمل می کند. واکنش اتصال متقابل گرمازا از طریق یک کاتالیزور، معمولاً یک پراکسید آلی مانند پراکسید متیل اتیل کتون یا بنزوئیل پراکسید آغاز می شود.

آلودگی زیستگاه های آب شیرین و آب دریا

تیمی در دانشگاه پلیموث در بریتانیا 12 ماه را صرف تجزیه و تحلیل کردند که وقتی تعدادی از مواد مصنوعی در دماهای مختلف در ماشین‌های لباسشویی خانگی شسته شدند، با استفاده از ترکیب‌های مختلف مواد شوینده، چه اتفاقی افتاد تا میزان ریز فیبرها را اندازه‌گیری کنند.

آنها دریافتند که یک بار شستشوی متوسط 6 کیلوگرمی می تواند حدود 137951 الیاف را از پارچه پلی استر-پنبه ای، 496030 الیاف از پلی استر و 728789 الیاف را از اکریلیک آزاد کند. این الیاف به آلودگی کلی میکروپلاستیک می افزایند.

بازیافت

بازیافت پلیمرها از آنجایی که تولید و استفاده از پلاستیک به طور مداوم در حال افزایش است، بسیار مهم شده است. ضایعات پلاستیکی جهانی ممکن است تا سال 2060 تقریباً سه برابر شود. ] پیوند استری موجود در پلی استرها مستعد هیدرولیز (شرایط اسیدی یا بازی)، متانولیز و گلیکولیز است که این دسته از پلیمرها را برای بازیافت شیمیایی مناسب می‌سازد.

بازیافت آنزیمی بیولوژیکی PET را می توان با استفاده از آنزیم های مختلف مانند PETase، cutinase، esterase، lipase و غیره انجام داد.[40] PETase همچنین برای تجزیه آنزیمی سایر پلی استرهای مصنوعی (PBT، PHT، Akestra™، و غیره) گزارش شده است که حاوی پیوند استری آروماتیک مشابه با PET است.